TIPY: Čím se odlišit od konkurence?

16.04.2020

Tak mi přistál ve zprávách krásný dotaz od jedné fotografky koní: "Jak se mám prosadit v tvrdé konkurenci...?". Moje odpověď bude obsáhlejší, není to totiž na pár kraťoučkých vět, ale princip je asi takový...

Dělej, co miluješ!

V první řadě se soustřeď na to, ať Tě fotografování koní baví. Není nic lepšího, než když Tvé okolí uvidí, jak si své počínání v terénu užíváš a že umíš připravit krásnou galerii fotografií koní, které každého nadchnou. A navíc: práce, která člověka baví, je tou nejlepší prací na světě!

Dělej to jinak, než ostatní!

Na začátku má člověk vždy tendence kopírovat fotografie jiných fotografů koní. Což ve své podstatě vlastně není špatný směr. Když už někomu fotografie koní s danou tématikou, nebo způsobem zpracování přinesly úspěch, proč by se to znovu nemohlo povést právě Tobě? Kopírovat styl jiných ale nejde do nekonečna, jednou totiž nastane čas, kdy bude dobré se vydat na vlastní cestu a začít si utvářet vlastní styl. To Tě právě pomůže odlišit od ostatních fotografů. Je třeba získat svou "jedinečnost".

Vytrvej ve svém počínání!

Pokud si jdeš svou cestou a připadá Ti, že se zdá být nekonečná, i přesto vytrvej ve svém počínání. Ani Řím totiž nepostavili za den. Když lidem ukážeš, že to co děláš dává smysl, po nějakém čase se v jejich očích staneš profíkem ve svém oboru. Musíš totiž nejprve zasadit strom, ať můžeš později sklízet jeho plody. Takže, investuj a vytrvej! Investicí však nemyslím jen investici finanční, ale také investici časovou. Ne nadarmo se říká, že čas jsou peníze...

Obklopuj se svými fanoušky!

Tvoji fanouškové Tě budou motivovat na další cestě rozhodně nejlépe. Jejich podporu oceníš kdykoli a kdekoli. Je však dobré mít i při ruce někoho, kdo Tě poplácá po zádech a řekne, že to dobré bude, nebo Ti pomůže nějakou tu překážku přelézt. Ne vždy se totiž při fotografování daří. Každopádně věř, že pokud zvládneš překážku přeskočit, hodně Tě to posílí.

Najdi si partnery pro spolupráci!

Pokud se vydáš na svou cestu o samotě, nepůjde to tak rychle, jako když spojíš síly s nějakým velkým partnerem, který už má svou tradici na trhu. Zvládneš se tak lépe dostat do povědomí lidí a Tvá tvorba bude vidět. A souvisí s tím ještě jedna má rada: "Neboj se odmítnutí!". Když se jednou rozhodneš, že někoho ohledně spolupráce oslovíš, dokonči svůj záměr. I když se třeba střetneš s odmítnutím. Pár lidí Tě totiž odmítne, ale rozhodne se mezi nimi najde někdo, kdo zájem o spolupráci mít bude.

Nauč se svou práci prodat!

Mysli také na to, že už nestačí jen umět dobře fotit, ale je třeba svou práci také umět prodat. Takže z jedné třetiny jsme sice všichni fotografové koní, ze druhé třetiny jsme řidiči (ruku na srdce, kolik času trávíš na cestách za koňmi?) a z poslední třetiny musíme být dobří obchodníci. Fotit do šuplíku totiž nedává smysl. Jako obchodník se však ne každý narodí, tak je při tomto počínání nutné kolikrát vystoupit ze své komfortní zóny a jít tzv. "s kůží na trh".