TIPY: Jak se chovat "profesionálně"?

15.03.2020

Nefňukej, nestěžuj si, neútoč. Proč? Pro ilustraci se podívej na dvě modelové situace, se kterými se můžeš potkat prakticky během jakéhokoli focení. Věřím, že snadno odhalíš, který postup je ten "správný". Konfliktní situace totiž může vzniknout snadno, klíčové však je, jak se k ní postavíš a jak se zachováš vůči svému klientovi. To totiž může ovlivnit i Tvou budoucnost...

Postavte toho koně pořádně, ne?!

Majitelka koně si objedná fotografa, aby jí pořídil krásnou sadu fotografií na památku. Majitelka si totiž svého vysněného mladého koníka před pár týdny přivezla domů a teprve se spolu otrkávají a začínají si budovat vztah. Fotograf tedy dorazí na místo a v domnění, že půjde focení hravě a že bude moci být za dvě hodinky zase doma nastoupí na majitelku koníka, že je nafotí na konkrétních místech, které spolu těsně předtím v okolí stáje projdou. Koník na to má však úplně jiný názor. Neustále poskakuje, když se okolo něj něco šustne, nebo se lekne vlastního stínu, navíc nechce dát ani ouška dopředu. Ve zkratce řečeno: ani trochu nespolupracuje.

Jak by měl fotograf na vzniklou situaci reagovat nejlépe?

  • "Paní, takhle to nejde, ten kůň prostě nefunguje, když nebude chvíli stát na místě tak nic nenafotím, tím pádem tady nemám co dělat a můžu jet rovnou domů. Máte mít toho koně před focením připraveného, protože tohle je hrůza."
  • "Paní, mohu vám s koníkem nějak pomoci? Že bychom například našli vhodnější místo, kde bude koník více v klidu? Případně můžeme fotografování na chvíli přerušit, dát koníkovi pauzu, nechat ho proběhnout a zkusit to během chvilky znovu."

To jste mi měla říct dřív, že takový fotky nechcete!

Majitelka koně obdržela od fotografa upravenou sadu fotografií, ale pár z nich se jí nelíbí, protože se na nich cítí příliš stará. Napíše tedy fotografovi, který nad úpravou fotografií strávil nemalé množství času a ještě se kvůli tomu příliš nestihl vyspat, zprávu: "Dobrý den, ty tři fotografie, jak jsme tam s koníkem spolu, se mi moc nelíbí. Necítím se na nich příliš dobře. Byla by možnost si vybrat jiné?".

Jak by měl fotograf na vzniklou situaci reagovat nejlépe?

  • "Takhle to vůbec nefunguje už jsem ty vaše fotografie dávno smazal. Navíc, fotografie vybírám já, neupravené vám je neposkytnu, takže berte, co máte."
  • "To mě moc mrzí, že se vám mnou vybrané fotografie příliš nelíbí. Pošlu vám tedy galerii náhledových fotografií, ze které si můžete vybrat fotografie náhradní, ať se na nich cítíte lépe a dělají radost vám i vašemu okolí."

Dej si panáka, nebo si pobreč doma do polštáře...

Věřím, že Tě to občas může táhnout k první uvedené reakci, ale z vlastní zkušenosti doporučuji zatnout zuby, nasadit úsměv a vydat se cestou reakce druhé. Cílem je totiž spokojený klient, který rozhodně ocení, že ho v nepříjemné situaci neodkopneš, ale že mu podáš pomocnou ruku a vyjdeš mu vstříc.

I přesto, že nakonec situaci zvládneš ustát a vyřešit ji ve prospěch svého klienta, nechoď si vylívat svou zlost na sociální sítě, na svůj blog, nebo kamkoli jinam. Jednak by se o tvé "stížnosti" mohl klient dozvědět a mohl by se v ní poznat, což by pro něj zcela určitě nebylo příjemné, protože by zjistil, že s ním nejednáš na rovinu. Za druhé, Tví fanouškové si "stížnost" pochopitelně se zalíbením přečtou, protože cokoli, co zavání bulvárem je poutavé, ale věř, že si Tě na fotografování dost možná neobjednají, protože nebudou chtít číst na Tvé stránce to samé o sobě, kdyby se cokoli při fotografování nedařilo...

Takže, pokud něco nejde podle tvých představ, dej si v pohodlí svého domova panáka, nebo si pobreč do polštáře. Protože, pokud chceš být ve svém oboru profíkem, chovej se tak, ať se nemusíš omlouvat a pak sklízet plody svého momentálního selhání v podobě špatných referencí. Ty se totiž v době sociálních sítí šíří až nezadržitelně rychle. A to nechceš...